در زمان گردوغبار چه خوراکی هایی مصرف کنیم که آسیب کمتری ببینیم؟/علائمی که ممکن است به دلیل آلودگی هوا تجربه کنید/خطرات تهدید کننده ناشی از آلودگی هوا چیست؟

مدتی است که استان کرمانشاه درگیر معضل آلودگی هوا با ریزگردها است؛ بنابراین دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی، می‌توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کنند.

به گزارش کرمانشاه پرس، از ابتدای سال جاری مردم استان کرمانشاه بیش از ۴۱ روز هوای ناسالم را تنفس و درگیر معضل آلودگی هوا با ریزگردها هستند. یافته‌های مطالعات حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است. بسیاری از اجزای ریزگردها تحریک‌کننده و زمینه‌ساز سرطان به خصوص سرطان ریه، بیماری‌های مزمن مانند آلرژی‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شوند.

ریزگردها در حین تنفس وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و به‌ این وسیله التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌های بدن به خصوص آنتی اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می‌شوند که به دنبال آن سلول‌های مختلف تخریب شده و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی می‌توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کنند. بنابراین برای سلامت خود و حفظ سلامت ریه‌هایتان توصیه‌های زیر را مد نظر قرار دهید:

– میوه و سبزیجات زرد و نارنجی زیاد استفاده کنید. مصرف بالای هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز، انبه اکیدا توصیه می‌شود. این میوه‌ها و سبزی‌ها دارای بتاکاروتن بالا (که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود) هستند که به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از ریزگردها کاهش یابد.

– میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C بخورید مانند پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره همچون اسفناج و سبزی خوردن، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه‌ای و پیاز را در روزهای آلودگی با ریزگردها بیشتر مصرف کنید.

– مصرف جوانه‌ها و آجیل‌های گیاهی را در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرار دهید. انواع جوانه‌ها، مغزهای آجیلی و تخم آفتابگردان حاوی ویتامین E بالایی هستند که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.

– ماهی، گردو و خرفه بیشتر مصرف کنید. این مواد غذایی امگا ۳ خوبی دارند که می‌تواند در حفظ سلامت ریه‌ها موثر باشد.

– از مصرف سبزیجات خانواه کلم غافل نشوید. کلم بروکلی، گل کلم و کلم برگ ماده‌ای دارند که می‌تواند به روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان کمک کند. یافته‌های تحقیقاتی حاکی از آن است که مصرف این سبزیجات اثرات منفی گرد و غبارهای استنشاق شده بر ریه را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهند.

– هندوانه، پیاز، تخم مرغ و سیر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. این غذاها حاوی ماده‌ای هستند که به تقویت ریه‌ها و کاهش خلط در ریه کمک می‌کنند.

– مکمل ویتامین دی مصرف کنید. ویتامین D به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد. بنابراین از وضعیت ویتامین D بدن خود با یک آزمایش ساده خون آگاه شوید و در صورت کمبود حتما با مشورت با کارشناسان یا متخصصین تغذیه از مکمل ویتامین D استفاده کنید.

– در تهیه غذاهای خود حتما از زردچوبه استفاده کنید. این ادویه دارای کورکومین است که باعث بهبود عملکرد ریوی می‌شود.

– مراقب وزن‌تان باشید. چاقی و اضافه وزن باعث ایجاد التهاب و فشار بر ارگان‌های بدن به خصوص قلب و ریه می‌شود و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عوامل ایجادکننده بیماری از جمله آلودگی هوا با ریزگردها ضعیف کند. بنابراین اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید یا کودک شما درگیر این مشکل است، برای رهایی از این مشکل و آسیب کمتر در برابر ریزگردهای موجود در هوا به نزدیک‌ترین کارشناسان و متخصصین تغذیه در محل زندگی خود مراجعه کنید.

علائمی که ممکن است به دلیل آلودگی هوا تجربه کنید

خستگی، سردرد یا سرگیجه، سرفه و عطسه، خس خس سینه یا مشکل در تنفس، مخاط بیشتر در بینی یا گلو، خشکی یا تحریک چشم، بینی، گلو و پوست

چه کسانی بیشتر در معرض تاثیر منفی آلودگی هوا قرار دارند

سالمندان، کودکان، کسانی که در خارج از منزل فعال هستند، کسانی که بیماری قلبی دارند، کسانی که در نزدیکی مناطق صنعتی یا خیابانهای شلوغ زندگی می کنند، کسانی که مشکلات تنفسی یا بیماری ریوی دارند

شش دلیل برای محافظت از نوزادان و کودکان در برابر آلودگی هوا

ریه های آنها هنوز در حال تکامل است و آلودگی هوا می تواند در این فرایند بیولوژیکی اختلال ایجاد کند، بدن آنها کمتر قادر به متابولیزه کردن ، سم زدایی و دفع سموم موجود در آلودگی هواست، مغز آنها هنوز در حال تکامل است و ترکیبات موجود در آلودگی هوا می توانند بر رشد شناختی کودکان تأثیر منفی بگذارند، آنها نسبت به بزرگسالان هوای بیشتر به نسبت هر واحد وزن بدن استنشاق می کنند، آنها فعالتر هستند و به همین دلیل در آلودگی ها نیز هوای بیشتری تنفس می کنند، نوزادان متولد شده توسط زنانی که در دوران بارداری خود در معرض آلودگی هوا قرار گرفته اند ، بیشتر احتمال دارد که به صورت نارس یا با وزن کم متولد شوند.

خطرات تهدید کننده ناشی از آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا می تواند شرایط ریه و تنفسی از قبیل: آسم، آلرژی و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)و شرایط قلبی مانند آنژین، آریتمی، حمله قلبی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. همچنین می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

واکنش بدن به آلودگی هوا به موارد زیر بستگی دارد

نوع و میزان آلایندهایی که در معرض آن هستید، وضعیت کلی سلامتی، سن